1 ژانویه 2024 - مطالعه ی اخیراً منتشر شده در ژورنال Frontiers in Endocrinology، ارتباط معنی داری را بین بالاترین و پایین ترین سطح نسبت هایپرگلایسمی استرس ناشتا (SHR) و افزایش وقوع آسیب کلیوی حاد ناشی از ماده حاجب(CI-AKI)  در بیماران تحت آنژیوگرافی عروق کرونر (CAG) یا مداخله عروق کرونر از راه پوست (PCI)نشان داد.

یافته های این مطالعه نشان داد که این ارتباط صرف نظر از اینکه بیماران دیابت داشتند یا HbA1c کمتر از 6% داشتند، مشاهده شد.

بیماری عروق کرونر (CAD) بار بیماری جهانی قابل توجهی را تحمیل می کند و عامل مهمی در مرگ و میر انسان ها در مقیاس جهانی است. اخیراً با استفاده گسترده از تکنیک های مداخله مانند مداخله عروق کرونر از راه پوست و آنژیوگرافی عروق کرونر در تشخیص و درمان CAD، پیشرفت قابل توجهی در پیش آگهی بالینی بیماران CAD صورت گرفته است. با این حال، استفاده از این مداخلات با یک سری عوارض مرتبط است که به دلیل تأثیر آنها بر سلامت بیمار نمی توان آنها را نادیده گرفت.

نسبت هایپرگلایسمی استرس، یک شاخص در حال ظهور برای بیماری بحرانی است و ارتباط قابل توجهی با پیامدهای نامطلوب قلبی عروقی نشان داده است. دکتر Yu Shan و همکارانش از دانشگاه ژجیانگ در چین، به ارزیابی ارتباط بین SHR ناشتا و AKI ناشی از ماده ی حاجب در یک مطالعه مقطعی شامل 3137 بیمار تحت  CAG یا PCI پرداختند.

نسبت هایپرگلایسمی استرسناشتا با تقسیم میزان گلوکز خون ناشتا در زمان پذیرش بیمار در بیمارستان بر میانگین قند خون تخمین زده شده بر اساس هموگلوبین گلیکوزیله محاسبه شد(فرمول زیر).

اولین قند خون ناشتا در هنگام پذیرش در بیمارستان بر حسب میلی مول در لیتر تقسیم بر ](درصد هموگلوبین ×A1c1.59) – 2.59[.

آسیب حاد کلیه ناشی از ماده ی حاجب بر اساس سطوح بالای کراتینین سرم(SCR)  ارزیابی شد .رابطه بین SHR ناشتا و نسبت افزایش کراتینین سرم با استفاده از آنالیز رگرسیون خطی تکه‌ای مورد بررسی قرار گرفت. همبستگی بینSHR  ناشتا و CI-AKI از طریق تحلیل رگرسیون اصلاح شده پواسون ارزیابی شد. تجزیه و تحلیل حساسیت و تجزیه و تحلیل زیر گروهی برای بررسی ثبات نتیجه انجام شد.

محققان یافته های زیر را گزارش کردند:

· در بین کل جمعیت مورد مطالعه، 15.4% از بیماران CI-AKI را تجربه کردند.

· تجزیه و تحلیل رگرسیون خطی تکه ای ارتباط معنی داری را بین نسبت افزایش کراتینین سرم و SHR ناشتا در هر دو طرف نشان داد (≤ 0.8 و > 0.8)،]12.651- =β، 8.274. [β =

· تجزیه و تحلیل رگرسیون پواسون اصلاح شده یک همبستگی آماری معنی‌دار را بین پایین‌ترین و بالاترین سطح SHR ناشتا و افزایش بروزCI-AKI  نشان داد[1] که بیشتر از طریق تجزیه و تحلیل های زیرگروهی و حساسیت تایید شد.

محققان نتیجه گیری کردند که «در جمعیت‌هایی که تحت PCI یا CAG قرار می‌گیرند، پایین‌ترین و بالاترین سطح SHR ناشتا به طور قابل‌توجهی با افزایش وقوع CI-AKI مرتبط است».

محققان تاکید کردند که این مطالعه صرفاً جمعیت چینی را در بر می گیرد، بنابراین نیاز به بررسی بیشتر برای تعیین قابلیت تعمیم این یافته ها به سایر جمعیت ها در کشورهای مختلف دارد.

منبع:

https://medicaldialogues.in/diabetes-endocrinology/news/lowest-and-highest-levels-of-fasting-stress-hyperglycemia-may-increase-contrast-induced-aki-among-patients-undergoing-pci-122360

 



[1][(SHR < 0.7 درمقابل 0.7 ≤ SHR < 0.9) β = 1.828 (SHR ≥ 1.3 درمقابل 0.7 ≤ SHR < 0.9) β = 2.896]